Jak zrobić prostą czapkę na drutach – część 1

Robienie czapek nie jest trudne, trudne jest to, a przynajmniej dla mnie, żeby ona pasowała idealnie na głowę. Jeśli zrozumiemy jak zrobić prostą czapkę, będzie nam o wiele łatwiej zrobić jakąś ze wzorem.

Nie polecam robienia czapek na drutach prostych, a następnie ich zszywanie. Nie lubię szwu i uważam, że samo zszywanie może przynieść wiele problemów.

Potrzebne nam będą druty z żyłką. Najlepiej długą, abyśmy mogli bez problemu pracować metodą magic loop.

Co jest magic loop? Sposób robienia na drutach, który wygląda na skomplikowany, a tak naprawdę jest prosty, przyjemny, a co najważniejsze przerabiamy tylko prawą stronę robótki i nie mamy szwów.

Znajdziecie masę filmików na ten temat. Ja zamieszczam link do filmiku http://drutoterapia.blogspot.ie/

Możecie go obejrzeć tutaj: https://www.youtube.com/watch?v=PExEYY5oMss

Mamy druty i wiemy co to magic loop. Jaką włóczkę wybrać? Najlepiej jakąś mieszankę akrylu z wełną. Sama wełna może być kująca. Użyłam King Cole Riot DK, która ma 30% wełny i 70% akrylu, a do tego genialne kolory. Zwinęłam kłębek z 3 motków, gdyż z jednej nitki czapka byłaby naprawdę lekka, z dwóch nadal nie odpowiadała mi grubość, a z trzech jest idealna.

Jak zmierzyć obwód głowy? Zobaczcie tutaj. Wysokość czapki najlepiej zmierzyć na jakiejś czapce. Z tym akurat mam zawsze problem, więc zwykle czapkę robię dwa razy. Choć najlepiej tłumaczy to Alicja ze strony http://www.abc-robotek-na-drutach.com.pl/. Jak zmierzyć wysokość czapki możecie przeczytać tutaj. Niestety coś nie działa i pokazuje się początek strony, należy więc wcisnąć razem CTRL+F i wkleić “witam mam pytanko: jak sie okresla rozmiar czapki? musze zrobic dla dziecka kolezanki i wolalabym uniknac prucia. jest moze jakis schemat na to?” Bez cudzysłowia.

Zanim zaczniemy robić czapkę musimy wykonać próbkę danym ściegiem, którego użyjemy. Czapka, którą Wam pokażę ma zawijany ściągacz, więc próbkę wykonałam na nim. Wykonujemy ściągacz 2 prawe, 2 lewe oczka na 20+ oczkach, a następnie, gdy przerobimy kilka rzędów, rozciągamy go lekko palcami, przykładamy centymetr i sprawdzamy ile oczek wypada w 10 cm.

13918714_505807259609594_698370738_o

No dobra, pokazuję Wam na zaczętej już czapce, bo próbkę mam za sobą. Dlatego też trochę gorzej to wygląda. Na 10 cm przypadło mi 14 oczek. Mój obwód głowy to 53 cm. Po wyliczeniach na krzyż, a mianowicie 53 cm razy 14 oczek, a wynik podzielony przez 10, wyszło mi, że potrzebuję około 74 oczek. Wzięłam poprawę na to, że to elastyczny ściągacz. Na dodatek na koniec chcę zmniejszać po 6 oczek w każdym rzędzie, więc dana liczba powinna być podzielna przez 6. Wybrałam 66 oczek, ale dzieląc na dwa liczba będzie nieparzysta, a my potrzebujemy parzystej, aby dobrze wyrobić lewe i prawe oczka. Stanęło więc na 68 oczkach, tych dwóch dodatkowych pozbędę się na końcu.

Kolejne części pojawią się niedługo.

Advertisements

One thought on “Jak zrobić prostą czapkę na drutach – część 1