Czapka wykonana splotami tunezyjskimi

Szewc bez butów chodzi… obiecałam sobie czapkę na minioną zimę. Jakoś tak wyszło, że armia aniołków nie dała mi jej nawet zacząć. Gdy wygrałam w pasmanterii voucher 100€ od razu kupiłam materiały na wymarzoną czapkę, którą upatrzyłam już dawno temu.

Szydełko: 6,5 mm i 6 mm

Włóczka: Sirdar Indie – Super Chunky Yarn 50g

Wzór znajdziecie na tej stronie http://s1013.photobucket.com/user/lcunitz/library/Tunisian%20Hat%20Story?sort=2&page=1 Po kliknięciu na zdjęcie znajdziecie pod nim opis.

Moja wyszła tak:

DSC_0015

Jako, że nie mam zbyt wielu par drutów i nie widziałam potrzeby kupowania to w mojej czapce ściągacz jest wykonany również splotem tunezyjskim. Nie wiem, który sposób będzie dla Was wygodniejszy. Na dodatek ściągacz możemy dorobić na końcu albo zacząć od niego robótkę – jak kto woli, a jak to zrobić? O tym na końcu.

Na samym początku musimy wykonać próbkę. Uważam, że ta czapka jest bardzo prosta do zrobienia, bo zaczynamy ją od dołu, więc od razu możemy przymierzać obwód do naszej głowy, a potem sprawdzać długość. Należy wykonać kilka rzędów splotem tunezyjskim prostym, ponieważ przy takim sposobie szydełkowania włóczka mocno się zbija i traci na długości.

Jak w ogóle ugryźć szydełkowanie tunezyjskie, skoro nigdy o tym nie słyszeliście bądź nie widzieliście jak to zrobić? Na Youtube jest wiele filmików, między innymi ten:

https://www.youtube.com/watch?v=NXxn1AFotxk – splot tunezyjski prosty

https://www.youtube.com/watch?v=Enu74rP_iMI – splot tunezyjski oczko prawe

https://www.youtube.com/watch?v=GUmyzhV7ztA – sploty tunezyjskie oczko lewe

Czapkę wykonujemy splotem prostym, natomiast ściągacz, naprzemiennie, oczka lewe i prawe. Ja zrobiłam 2 prawe, 2 lewe. Możecie poeksperymentować jaka ilość Wam najbardziej odpowiada.

http://s1013.photobucket.com/user/lcunitz/library/Tunisian%20Hat%20Story?sort=2&page=1 Wiem, że moja czapka różni się od tej ze zdjęć. Jeśli chcecie taką samą jak na wymienionej stronie to po prostu trzymajcie się tamtej instrukcji i użyjcie drutów do ściągacza.

Wykonaliśmy próbkę, wiemy jak długi powinien być pierwszy rząd. Jeśli chcemy ściągacz na początku to po prostu robimy kilka rzędów naprzemiennie oczka prawe i lewe. Ja robiłam 2 lewe, 2 prawe. Pasował mi do tej czapki tak dłuży ściągacz, ale Wy możecie zrobić inny.

Następnie wykonałam 6 rzędów splotem prostym. Potem 2 rzędy ze zmniejszaniem czapki co 7 oczko. Kolejny rząd skracanie oczek co 5. oczko. Kolejne rzędy skracałam co drugie oczko, aż zostało mi 8 oczek. Jeżeli wydaje Wam się, że na czapce robi się dziwny czubek to po prostu rozprujcie jeden rząd.

Aby zszyć czapkę przeciągamy nitkę przez wszystkie oczka i mocno zaciskamy. Dobrze jest zawiązać nić pod spodem. Czapkę zszywamy na lewej stronie. Dzięki dużej włóczce sploty są bardzo widoczne i łatwo dopasujemy oczka. Nie ściskajcie za mocno nitki w trakcie zszywania. Teraz wystarczy pochować nitki, a czapka jest gotowa do noszenia.

W swojej czapce kombinowałam z kolorami używając dwóch kul włóczek na raz. Na rynku jest dostępnych wiele włóczek, które mają odpowiednie kolory do tego typu czapek.

Powodzenia!

W razie jakichkolwiek pytań można pisać na magiaiszydelko@gmail.com albo w komentarzach.

Advertisements

5 thoughts on “Czapka wykonana splotami tunezyjskimi

      1. Komentarz co do robienia zdjęć? Niestety nie mam dobrego oka, bo mam wadę na jednym przez co nie każde ujęcie mogę zrobić tak jakbym chciała. Na szczęście istnieje też autofocus, ale tym nie zrobi się wszystkiego. Światło? Wystarczy statyw i odpowiednie naświetlanie. Polowanie na Słońce w Irlandii to zabawna gra. Nie lubię zdjęć z kompaktów czy telefonów, więc mam porządny aparat, ale nie uważam, że innym sprzętem nie można zrobić genialnej fotki.

        Liked by 1 person