Wymarzona tunika – jak zrobić – część I

W poprzednim poście zamieściłam link z wzorem na tunikę. Możecie go znaleźć tutaj.

Do zrobienia tej tuniki użyłam szydełka o wymiarach 2mm. Materiały to 100% bawełna. Dane dotyczące użytej włóczki są z http://shop.vibesandscribes.ie/rico-essentials-cotton-double-knitting-50g/ 

Waga: 50g,
Skład: 100% bawełna,
Przędza: Double Knit,
Długość: 130 m,
Próbka: 22 oczka i 28 rzędów wystarcza na 10x10cm kwadrat używając 4mm szydełka,
Rozmiar szydełka: 4mm
 DSC_2852l
Najtrudniejsze w zrobieniu ubrania jest…wyrobienie odpowiedniego rozmiaru. Z tego powodu musiałam kilka razy pruć. Próbowałam robić próbki i wyliczyć z powtarzania motywu wymiar, ale jakoś nigdy mi się to nie zgadzało, więc metodą prób i błędów doszłam do odpowiedniego wymiaru. Kobiety mają trochę większy problem niż mężczyźni…Budowa ciała. Na szczęście tunika na tyle się rozciąga, że nie stworzyło to dla mnie nowego problemu.
Nie miałam zielonego pojęcia ile pójdzie na to motków włóczki. Poszło około 11-13 motków. Koszt 40€. Na bieżąco chodziłam do sklepu i kupowałam.
Tunikę zaczynamy od dołu.
receita_209_1702
Większość motywu tuniki to grafika 1. Składa się z sześciu powtarzanych rzędów oraz dwunastu oczek. Aby zrobić próbkę najlepiej należy wykonać kilka motywów i je zmierzyć, a potem przeliczyć na całość. Oczywiście tunika powstaje z oddzielnych części jak przód, tył i 2 rękawy.
Legenda:
o. ł. – oczko łańcuszka
p. r. – poprzedni rząd
**(gwiazdki) – powtórz od do, czyli motyw.
Pierwszy rząd to łańcuszek składający się z wyliczonej ilości motywów.
  1. 8 oczek, w 3. oczko poprzedniego rzędu 3 półsłupki, każdy w osobne oczko, *4 oczka łańcuszka, w 5. oczko ł. p. r. dwa pojedyncze słupki rozdzielone dwoma oczkami ł., 4 oczka ł., w 5 oczko ł. p. r.  3 półsłupki, każde w osobne oczko.* – powtarzamy ** wyliczoną ilość razy, kończąc na 4 oczkach ł., odstęp na łańcuszku poprzedniego rzędu 3, robimy pojedynczy słupek.
  2. 8 o. ł., *półsłupek w środkowy półsłupek p. r., 5 o. ł., 5 pojedynczych słupków w 2 oczka pomiędzy pojedynczymi słupkami poprzedniego rzędu, 5 o. ł.,* – powtarzamy ** wyliczoną ilość razy, kończąc na 5 o. ł. i pojedynczym słupku w 4. oczko poprzedniego rzędu.
  3. *5 o. ł., 5 półsłupków, każdy oddzielnie w pojedynczy słupek poprzedniego rzędu,* – powtarzamy ** wyliczoną ilość razy, kończąc na półsłupku w 3 o. ł. p. r.
  4. 5 o. ł., *w środek ł. p. r. dwa pojedyncze słupki rozdzielone dwoma o. ł. (nie wbijam się w dokładnie w oczka, tylko zawijam pod łańcuszek), 4 o. ł., 3 półsłupki wyśrodkowane na 5 półsłupkach z p. r., 4 o. ł.* – powtarzamy ** wyliczoną ilość razy, kończąc na 4 o. ł. wbite w pojedynczy słupek z p. r.
  5. *5 o. ł., 5 pojedynczych słupków w 2 oczka pomiędzy pojedynczymi słupkami poprzedniego rzędu, 5 o. ł., półsłupek w środkowy półsłupek p. r.,* – powtarzamy ** wyliczoną ilość razy, kończąc na 5 o. ł. zakotwiczone półsłupkiem w p. r.
  6. *5 półsłupków, każdy oddzielnie w pojedynczy słupek poprzedniego rzędu, 5 o. ł.* – powtarzamy ** wyliczoną ilość razy, kończąc na o. ł. i pojedynczy słupek wbity w półsłupek p. r.
Powtarzamy wyliczoną ilość razy od rzędu 1. do 6. Następnym etapem jest grafika numer 2, ale to opiszę w kolejnym poście. Zwróćcie uwagę na to jak zaczynacie robótkę, a gdy będziecie robili drugą stronę to przesuńcie motyw o pół, aby po zszyciu wszystko ładnie się zgrało.
Jeśli macie jakieś pytania to piszcie śmiało.
Advertisements

2 thoughts on “Wymarzona tunika – jak zrobić – część I